Как и колко трябва да се променя образователната ни система? Откъде е проблемът с традиционно ниските оценки по математика? Доколко ефективно е Националното външно оценяване след 7 клас? Обективно ли е оценяването по шестобалната система?
Dnes.bg зададе тези въпроси на доказали се преподавателите по математика от СМГ - Линка Минчева, Илиана Цветкова, Румяна Караджова и на директора Антоан Тонев.
За да се постигне нещо в областта на математиката, а и на другите предмети, трябва да се вложат средства в учителите, а не промяна на форматите. Колкото повече се облекчават нещата, толкова по-ниско ще става общото ниво и учениците ще знаят по-малко. Около това мнение се обединиха преподавателите от СМГ.
"Нещата с образователната система са доста сложни и дано не ги развалим, като се опитваме да ги поправим, но да се олекотява учебната програма не е правилно, особено по математика", категорична е Илиана Цветкова.
В момента системата не дава възможност да се съобразяваме с конкретните условия, среда, мотивация, с личните възможностите на учениците, смята тя.
Да, учениците в езиковите, математическите гимназии в страната, както и в СМГ, са мотивирани, работят, но има други училища, където това не е така и тези деца би трябвало да могат да учат на малко по-ниска скорост, по-малко неща, но да напредват и да се развиват, вместо да им се изсипе всичко и те да не могат да го научат.
Ако олекотяваме неща, изваждаме материал, защото на децата им трудно, учениците ще знаят още по-малко, допълва Линка Минчева.
Откъде идва проблемът с традиционно ниските резултати по математика?
Особено по математика в 5 клас на учениците им е изключително трудно и, като не успяват да се справят, децата се демотивират и спират да учат. Трябва да се даде възможност на всички да напредват със скоростта, с която могат да се движат в образованието. Проблемът го има в средното образование, но коренът му е в началното образование – от първи до 4 клас, смята Цветкова.
И припомня - преди години имаше експеримент децата да тръгват на училище 6-годишни и заради това се промени учебната програма – децата в 4 клас работеха по материала за 3 клас. Но малко родители пускаха децата си на 6 години, експериментът спря, но промяната в учебната програма остана.
В началния курс, особено по математика, се учат малко неща, децата бързо ги усвояват, дори им доскучава, и решават, че математиката е само аритметика, смятат големи числа или им се дават безкрайно много еднотипни задачи, обяснява математикът.
В 5 клас крачката е много голяма, преподава професионален математик, а и самият клас е труден – нови учители, нови предмети, и там нещата започват рязко да се влошават.
Колегите от начален курс по никакъв начин не са съгласни да им се даде допълнителен материал, обяснява тя.
5 клас трябва да бъде разтоварен, за да има по-плавен преход от малките класове и да не загубим тези деца за математиката.
Резултатите в 4 клас показват, че 90% от децата показват почти отлични знания по математика на малките матури. Не можем да твърдим, че в 4 клас децата са умни, а в 5 клас същите деца стават глупави. Явно в 4 клас материалът е много лек, щом няма разпределение на децата около средна оценка.
Другият проблем според математиците - учителите трябва да имат свобода да преценяват кой материал е задължителен да се предаде, кой може само да се обясни, кой може и да се пропусне. И на всяка цена - за знанията, които са важни, да има повече часове за упражнение.
Ако погледнем графиката на НВО след 7 клас тя е изкуствена – най-много са резултатите в долната и горната част на графиката (между 90 и 100 точки). Една нормална графика на изпит трябва да изглежда като камбана. Най-много точки би трябвало да са между 50 и 60 точки, обясняват математиците.
Ако болшинството са във високия или ниския процент точки – нещата не са наред, допълва директорът Антоан Тонев. Тази година в НВО-то след 7 клас имаше 371 пълни 100 точки, дава за пример той.
"Оценяването с точки е по-адекватно и в училище, убедена е и Илияна Цветкова – колкото и да са добри класовете ни в СМГ, не е нормално по един предмет всички да имат шестици. Или трябва да са проценти, защото когато има оценка 5.56 се закръгля на 6 и така губим мотивацията на силните", дава за пример преподавателят.
Друг недостатък на НВО-то след 7 клас е, че деца със 100 точки по математика не могат да попаднат в математическите гимназии. Много добри математици не влязоха при нас тази година, защото по БЕЛ имаха няколко стотни по-ниска оценка, която им попречи да се класират, казват още учителите.
Сред парадоксите от тази година е - дете, което е на второ място на Националната олимпиада по математика, но не е прието в СМГ, защото по БЕЛ има 73 точки.
Насищането с високи и ниски резултати означава, че нещо не е наред - няма я средата.
А в момента тестовете за след 7 клас по математика са направени за средно ниво, реално матурата не разделя учениците по техните знания, смята Румяна Караджова.
Предложението на математиците е да има изпит за изход и изпит за вход.
Какъв е проблемът да има автономност на училищата? Кое училище иска да учи слаби деца. Изходът на НВО ще оцени минимумът знания, а на изпита за вход всяко семейство и децата ще преценят в кое училище искат да продължат. Сега колегите се опитват да помогнат на добрите, да избутат слабите и то с малкото часове, които имат. Има и друг проблем - нивото на самия изпит се смъква с всяка изминала година, което е изключително деструктивно. В момента на тестовете за НВО по математика се дават леки задачи, за да се хване средното ниво, анализира математикът.
Изходното ниво трябва да е със задачи от учебника и тогава няма да има частни уроци. Допълнителни уроци ще има за тези, които ще искат да отидат в СМГ, НПМГ, МГ, езиковите гимназии. Включването и на останалите предмети в НВО няма да реши проблемите в образованието – по-скоро ще свали нивото, още ще затлачи нещата и това ще рефлектира върху цялото преподаване.
Входът за гимназиите трябва да е автономен за всяко училище – както беше в НПМГ – всеки решава дали ще учи боилогия, химия, физика и се явява на такъв изпит. И тогава няма едно дете да кандидатства в 100 училища, както имаше случаи тази година. Това означава, че това дете се опитват да го закачат някъде, смята Караджова.
А какво би променил директорът Антоан Тонев в СМГ?
Със сигурност идеята е да се оптимизира системата, в която се работи. Бих се опитал децата, които ги приемаме най-силни по бал след 7 клас, да ги изкараме най-силни по бал и на матурите след 12 клас, което включва по-фундаментална подготовка по БЕЛ и литература.
Познаването и боравенето с родния език до голяма степен оформят начина на мислене и помагат да бъдат добри във всяка една друга сфера.
"Смятам, че това е нещото, което бихме могли да подобрим. Другите неща за промяна са по-дългосрочни, но това нещо може да се случи в 5-годишен период, другите промени са свързани с промени в системата, които не засягат само СМГ. Математическите гимназии имат лоби в България, но то не е достатъчно силно, което да промени системата" допълва Тонев.
"Например НВО-то не дава реална представа кои деца могат да учат реално в математически гимназии. Колегите са категорични, че трябва да има отделен изпит за такива гимназии, но общественото мнение е на противоположна позиция. Не знам дали ще можем да го извоюваме", каза директорът.
Относно базата основният проблем е, че не може да се стигне до обучение в една смяна, което е много по-ефикасно. Но това е проблем и в София, който най-рано би се решил след 7-8 години, обобщава той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
Надзорният съвет на НЗОК одобри проекта за бюджет на касата за 2026 г.
Кадър на деня за 7 декември
Половината швейцарци подкрепят предложение за таван на населението до 10 млн. души
Рецепта за питка "ветрило" с прясно мляко
Кимчи прави чудеса за имунитета
Мъж загина при челна катастрофа на изхода на Велинград
Вселената изпраща знаци на четири зодии на 8 декември
Чиприан Чуку е новият кмет на Букурещ - според първите резултати от екзитпола
Спортът по телевизията днес, 8 декември
Мачовете по телевизията, днес 8 декември
Бунтовникът Салах може да не пътува за Милано
Край на чакането! Марк Селби е шампион на UK
Селта закова Реал на “Бернабеу”
И бижуто Кенан не спаси трагичния Юве срещу Наполи
Дневен хороскоп за 8 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 8 – 14 декември
Коледните сладки на Марая Кери
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Коледни подаръци, които означават повече от парите
Седмична нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната